Targi w Turcji
Aktualności branżoweGo Global Go Turcja
Źródło: PAIiIZ 10.03.2015 Polskie firmy coraz odważniej wychodzą za granicę. Wobec aktualnej sytuacji geopolitycznej wiele z nich musi myśleć o zdefiniowaniu nowych kierunków eksportowych. Alternatywą jest Turcja, której społeczeństwo bogaci się z roku na rok, a gospodarka szybko rośnie. To wnioski płynące z debaty „Go Global Go Turcja” z udziałem wiceprezes PAIiIZ Moniki Piątkowskiej. Spotkanie, zorganizowane przez dziennik Rzeczpospolita, odbyło się 10 marca w Warszawie. Turcja może stać się bardzo perspektywicznym miejscem dla inwestycji oraz sprzedaży dóbr i usług. Gospodarka rośnie w tempie, którego mogą pozazdrościć państwa Unii Europejskiej, radykalnie zmniejszono wielkość deficytu budżetowego, zredukowano dług publiczny, a agencje ratingowe podnoszą wiarygodność państwowych obligacji. Uczestnicy panelu „Gospodarka. Turcja 2020 - dlaczego warto tam być” rozmawiali na temat szans, jakie stoją przed polskimi przedsiębiorcami planującymi współpracę gospodarczą z Turcją, o tym jak robić biznes nad Bosforem oraz jak odnaleźć się na tym dynamicznie rozwijającym się rynku. - Turcja to duży rynek, a przede wszystkim bliski, w odległości zaledwie dwóch godzin lotu z Polski - podkreśliła wiceminister sprawa zagranicznych Katarzyna Kacperczyk. - Nie tylko bliski geograficznie, ale też kulturowo – dodała wiceprezes PAIiIZ Monika Piątkowska. - Silne więzi łączą nas już od 600 lat. Te sześć wieków wspólnych relacji dyplomatycznych ma ogromne znaczenie w biznesie - zauważyła wiceprezes. Struktura demograficzna Turcji jest unikalna w skali Europy – Jedna czwarta obywateli nie przekroczyła piętnastego roku życia, a połowa nie ukończyła trzydziestu lat. - Do wielu atutów inwestycyjnych Turcji należy młoda i wykwalifikowana kadra, duży rynek wewnętrzny, realizacja wielkich projektów energetycznych oraz bogata oferta zachęt inwestycyjnych - wymienił radca handlowy Ambasady Turcji w Warszawie, Koray Akgüloğlu. Wiceprezes Monika Piątkowska przedstawiła potencjalne obszary dwustronnej współpracy biznesowej, m.in. sektor budowlany, chemiczny, kosmetyczny, maszynowy oraz nowoczesnych usług dla biznesu. - Dla polskich firm pierwszym krokiem we współpracy z Turcją jest eksport. Naturalnym krokiem numer dwa mogą być inwestycje - powiedziała wiceprezes. (PAIiIZ) Więcej: PAIiIZ Organizatorzy targów na terenie Turcji
Istanbul Fuarcilik A.Ş.
CNR Expo Center Yeşilköy 34830 Istanbul Tel : /90-212/ 663 08 81 Fax: /90-212/ 663 09 73 http://www.itf-exhibitions.com/ Yapi Endüstri Merkezi A.Ş. Cumhuriyet Caddesi No: 329, 80230 Harbiye - Istanbul Tel: /90-212/ 219 39 39 Fax: /90-212/ 225 66 23 http://www.yem.net/ Izfaş - Izmir Fuarcilik Hizmetleri Şair Eşref Bulvari No: 50, 35230 Kültürpark - Izmir Tel: /90-232/ 482 12 70 Fax: /90-232/ 445 00 40 http://www.izmirfair.com.tr Eksport do Turcji. Branże atrakcyjne dla polskich eksporterów
Sektory atrakcyjne dla polskich eksporterów to m.in. sektor rolno-spożywczy, motoryzacyjny, budownictwo czy branża energetyczna.
Sektor rolno-spożywczy Prognoza rozwoju demograficznego, wzrost zamożności i poziomu konsumpcji, a także przenoszenie zachodniego modelu wzorców konsumpcyjnych wskazują na możliwość zwiększenia wydatków na żywność dobrej jakości i prefabrykowaną – m.in. na drób, wysokiej jakości mięso wołowe, baranie, kozie, produkty mleczne (sery jogurty, desery), żywność fast food, potrawy wstępnie przygotowane do spożycia, zdrową żywność, napoje energetyzujące, odżywki, zwłaszcza dla dzieci. Motoryzacja Z powodu gorszej jakości dróg lokalnych w Turcji, dużego natężenia ruchu, wypadków i paliwa niskiej jakości, na rynku tym widać duży popyt na części i akcesoria samochodowe ulegające szybkiemu zużyciu: m.in. hydraulikę, amortyzatory, elementy nadwozia, oświetlenie. Szansą współpracy mogą być: opony, okładziny hamulcowe, skrzynie biegów, sprzęgła i urządzeń diagnostycznych. Postęp procesów dostosowawczych sprzyjać będzie rozwojowi popytu na zaawansowane technologie oraz sprzętu do diagnostyki i kontroli pojazdów. Budownictwo Prognozy dla rynku tureckiego zakładają duży wzrost budownictwa mieszkaniowego oraz inwestycji drogowych i energetycznych. Wobec dominacji krajów UE w imporcie materiałów wysokiej jakości oraz samowystarczalności Turcji w produkcji materiałów konwencjonalnych, polskie firmy mogą konkurować w dostawach i kooperacji w zakresie zaawansowanych jakościowo produktów. Chodzi m.in. o: wykładziny, panele, farby, pokrycia dachowe, akcesoria sanitarne, grzejniki, produkty z aluminium. Urządzenia, aparatura, sprzęt medyczny Zaawansowany technologicznie sprzęt medyczny Turcy sprowadzają głównie z USA, UE, Japonii oraz z Chin. Rodzimy przemysł pokrywa tylko ok. 15 proc. zapotrzebowania w tym zakresie. Polskie firmy mogłyby nawiązać współpracę handlowo-inwestycyjną oraz sprzedaż produktów jednorazowego użytku, sprzętu medycznego laboratoryjnego, radiologicznego, diagnostycznego, optycznego, szczepionek, systemów ratunkowych, sprzętu do intensywnej terapii, ortopedii, implantów i wyposażenia do rehabilitacji. Kosmetyki, środki toaletowe i higieny osobistej Prognozy i trendy demograficzne, uwarunkowania kulturowe oraz zmiana wzorców konsumpcyjnych sugerują wysoki potencjał rozwoju tureckiego rynku kosmetycznego. Największe udziały w rynku mają: środki do pielęgnacji włosów (głównie szampony), artykuły pielęgnacyjne dla mężczyzn, depilatory, produkty do kąpieli, makijażu/demakijażu, dezodoranty i antyperspiranty, perfumy, woda kolońska i wody toaletowe, środki pielęgnacji dla niemowląt oraz art. higieny jamy ustnej. Energetyka Do 2020 r. planowana jest znaczna rozbudowa istniejącego potencjału wytwarzania i przesyłu energii elektrycznej, w tym pochodzącej ze źródeł odnawialnych (OZE). Ma to związek z rosnącym zapotrzebowaniem tureckiej gospodarki i gospodarstw domowych. Dla polskich firm szanse zbytu i współpracy są widoczne w zakresie: dostaw wyposażenia i usług dla elektrowni konwencjonalnych oraz wiatro- i hydroelektrowni, wykorzystania energii geotermalnej, instalacji do upłynniania węgla brunatnego, stacji transformatorowych, usług modernizacyjnych istniejących elektrowni, a w dziedzinie gazownictwa – wyposażenia rurociągów, stacje kompresyjne i obsługowe, gazomierze, instalacje do podziemnego magazynowania. Można też spodziewać się rosnącego popytu na technologie poprawy efektywności energetycznej oraz usługi doradcze o charakterze prawnym i finansowym, dotyczące wytwarzania, transmisji i dystrybucji energii. Branża ICT Rozwojowi tej branży sprzyja liberalizacja rynku telekomunikacyjnego, dostosowywanie do unijnych regulacji na kanwie negocjacji akcesyjnych, rządowa polityka wspierania działalności badawczo-rozwojowej, a także popyt głównie ludzi młodych – 40 proc. populacji tego kraju to ludzie w wieku do 22 lat. Ochrona środowiska Możliwości eksportu i współpracy produkcyjno-usługowej dotyczą: instalacji i urządzeń gospodarki wodnej, gospodarki odpadami (projektowania i wykonawstwa), zaawansowanych technologicznie pomp wodnych i ich części, filtrów emisyjnych, systemów monitorujących zanieczyszczenie powietrza, technologii składowania i przetwarzania odpadów niebezpiecznych oraz medycznych, urządzeń do wykrywania wycieków, technologii odwróconej osmozy, technologii membran, liczników i sprzętu pomiarowego, systemów komputerowych i programowych SCADA (ang. Supervisiory Control and Data Acquisition). Zakłada się, że ujednolicenie tureckich regulacji z unijnymi w zakresie ochrony środowiska wygeneruje szacowany na ponad 70 mld dol. rynek infrastruktury i technologii. Przewidywane unijne wsparcie finansowe pokryje ok. 15 proc. wszystkich wydatków. Poziom nakładów może wzrosnąć do 90 mld dol. w związku z inwestycjami powiązanymi z wdrożeniem dyrektywy chemicznej REACH. Priorytety inwestycyjne obejmują: gospodarkę wodno-ściekową, gospodarkę odpadami, prewencję zanieczyszczenia powietrza. Przemysł obronny Tureckie siły zbrojne, liczące ponad 1 mln żołnierzy, to druga co do wielkości armia w NATO. Turcja utrzymuje największą po USA eskadrę F-16. Roczny budżet tureckiego MON sięga ok. 10–11 mld dol. Zamówienia dla armii realizowane są przez Podsekretariat ds. Przemysłu Zbrojeniowego MON. Turecki rząd deklaruje, że strategicznym celem Ankary jest osiągnięcie co najmniej 50-procentowego stopnia samowystarczalności w obszarze przemysłu zbrojeniowego poprzez inwestycje w potencjał produkcyjny, B+R oraz transfer technologii i projekty offsetowe. Biorąc pod uwagę plany modernizacji tureckiej armii, widoczne są perspektywy zbytu i kooperacji produkcyjnej dla firm powiązanych z dostawcami amerykańskimi. Dotyczyć to może m.in. wyposażenia i modernizacji F-16, programu Joint Strike Fighter, systemów transportowych i udźwigu ciężkiego sprzętu, instalacji obrony przeciwrakietowej, wyposażenia satelitów, platform bojowych, amfibii, radarowych i samolotowych systemów monitorowania wybrzeży, szybkich łodzi patrolowych, poszukiwaczy min morskich, urządzeń do łodzi podwodnych, samolotów szkolno-treningowych, czołgów, kołowych pojazdów opancerzonych, rakiet Stinger, ATACMS (ang. Army Tactical Missile System), samolotów wczesnego ostrzegania AWACS i bezzałogowych (UAV), śmigłowców bojowych, transportowych i ratowniczych, mobilnych szpitali chirurgicznych. Przemysł chemiczny Potencjał zbytu i kooperacji dla polskich firm dotyczyć może: dostaw barwników, pigmentów, dodatków do farb, włókien syntetycznych dla przemysłu samochodowego, tekstylnego i obuwniczego, włókien termoplastycznych, sztucznej gumy, farmaceutyków, kosmetyków czy środków czystości. Inne branże Na rynku tureckim jest również zapotrzebowanie na import: maszyn i urządzeń do obróbki metalu, przetwórstwa spożywczego, elementów technologii produkcji samochodów, drewna i wyrobów z drewna, takich jak sklejki i parkiety, mebli i akcesoriów, stolarki budowlanej, papieru oraz tektury, wyrobów hutniczych (żelaza i stali), miedzi i wyroby z miedzi, wyrobów dla budownictwa, branży motoryzacyjnej. Źródło: Turkey.Trade.gov.pl |
Przydatne linki
Wydział Promocji Handlu i Inwestycji w Ankarze Ambasada RP w Turcji
Dane kontaktowe: tel.: (0-090312) 468-04-71,468-09-90, fax: (0-090312) 428-12-34 e-mail: ankara@trade.gov.pl https://turkey.trade.gov.pl/pl/ Ambasada RP w Ankarze Konsulat Generalny RP w Stambule. http://www.polandturkey.com http://www.eksporter.gov.pl http://naszaturcja.pl http://www.ptcoc.eu http://warsaw.emb.mfa.gov.tr http://www.invest.gov.tr Przewodnik po rynku tureckim Ministerstwo Finansów www.maliye.gov.tr/ Ministerstwo Spraw Zagranicznych www.mfa.gov.tr/ Ministerstwo ds. UE www.abgs.gov.tr Ministerstwo Ceł i Handlu www.gumruk.gov.tr/ Ministerstwo Energii i Zasobów Naturalnych www.enerji.gov.tr Ministerstwo Turystyki i Kultury www.kultur.gov.tr/ Ministerstwo Transportu i Telekomunikacji www.ubak.gov.tr Ministerstwo Ochrony Środowiska i Urbanizacji www.cevresehircilik.gov.tr/turkce/ Ministerstwo ds. Żywności, Rolnictwa i Hodowli www.tarim.gov.tr Ministerstwo ds. Leśnictwa i Gospodarki Wodnej www.ormansu.gov.tr Ministerstwo Pracy i Zabezpieczeń Społecznych www.csgb.gov.tr - Podsekretariat ds. Skarbu www.treasury.gov.tr/ - Ministerstwo Gospodarki www.ekonomi.gov.tr - Ministerstwo Rozwoju www.dpt.gov.tr - Urząd ds. Prywatyzacji www.oib.gov.tr - Ministerstwo Obrony Narodowej www.msb.gov.tr - Urząd Zamówień Publicznych www.ihale.gov.tr - Kancelaria Premiera www.basbakanlik.gov.tr - Kancelaria Prezydenta www.tccb.gov.tr - Parlament – Wielkie Zgromadzenie Narodowe www.tbmm.gov.tr - Turecki Bank Centralny www.tcmb.gov.tr/ - Turecki Instytut Statystyczny www.turkstat.gov.tr/ - Trybunał Rozrachunkowy www.sayistay.gov.tr - Trybunał Konstytucyjny www.anayasa.gov.tr - Urząd Energii Jądrowej www.taek.gov.tr/ - Urząd Ochrony Konkurencji www.rekabet.gov.tr/ - Urząd Regulacji Energetyki www.epdk.org.tr/ - Urząd Telekomunikacji www.tk.gov.tr/ - Urząd ds. Tytoniu, Produktów Tytoniowych i napojów Alkoholowych www.tapdk.gov.tr/ - Urząd Regulacji i Nadzoru Bankowości www.bddk.org.tr/ - Turecki Instytut Patentowy www.turkpatent.gov.tr - Turecki Instytut Standaryzacji www.tse.org.tr/ - Rada Rynku Kapitałowego www.cmb.gov.tr/ - Rada Badań Naukowych i Technologicznych www.tubitak.gov.tr/ - Naczelna Rada Radia i Telewizji www.rtuk.org.tr - Organizacja Rozwoju Małych i Średnich Przedsiębiorców www.kosgeb.gov.tr/ Unia Tureckich Izb i Giełd www.tobb.org.tr/ Today’s Zaman - www.todayszaman.com/ - dziennik ogólnokrajowy Hurriyet Daily News - www.hurriyet.com.tr/english/home - dziennik ogólnokrajowy Turkish weekly - www.turkishweekly.net/ - tygodnik wydawany przez Organizację Międzynarodowych Badań Strategicznych Teba News - www.tebanews.com.tr/trial_news.aspx?l=2 – płatny tygodnik gospodarczy Enerji energy - www.enerjienergy.com/cat.php?categories_id=32 - Giełda Stambulska www.ise.org/ - Stowarzyszenie Banków Tureckich www.tbb.org.tr/ - Invest in Turkey - www.invest.gov.tr - Investor relation office www.hazine.gov.tr/iro.htm - Stowarzyszenie Inwestorów Zagranicznych w Turcji www.yased.org.tr/ - Konfederacja Związków Zawodowych www.turkis.org.tr/ - Konfederacja Związków Pracodawców www.tisk.org.tr/ - Rada Stosunków Gospodarczych www.deik.org.tr/ Targi Euroasia Packaging Fair 2017
Targi Euroazja Packaging Fair 2017 odbędą się w Istanbule w dniach 25-28 października 2017 prezentując ofertę ponad 1200 wystawców w 3 sektorach:
- Print Pack - Drink Tech - Food Tech |